بیماری تنفسی آسم در کودکان و سالمندان

یک بیماری رایج و شایع تنفسی در افراد سالمند و کودکان که مشکلات تنفسی را در این افراد به وجود می آورد آسم است، کسانی که دچار آسم هستند با قرار گرفتن در هوای آلوده و همچنین هوایی که بیش از حد خشک باشد به مشکل می خورند، اضافه بر مواردی که گفته شد کسی که به آسم مبتلا است احتمال دارد در زمان ورزش کردن، دویدن یا حتی خوابیدن مشکلاتی جدی در نفس کشیدن را تجربه کند، این علائم و نشانه ها می تواند هم در کودکان و هم در بزرگسالانی که آسم دارند رخ دهد، به همین دلیل اطلاعات داشتن و آگاهی خانواده فرد مبتلا به آسم و همچنین پرستار این افراد بسیار اهمیت دارد، در ادامه ی مقاله هر چیزی که لازم است درباره ی آسم بدانید را توضیح داده ایم.

بیماری آسم چیست؟

دستگاه تنفسی ما از تعداد زیادی مجاری هوایی تشکیل شده است که به نفس کشیدن ما کمک می کند و موجب می شود تا هوا به راحتی در ریه ها ورود و خروج کند، آسم به مشکلی گفته می شود که در پی باریک شدن این مجاری ایجاد می شود، به علاوه در برخی مواقع افزایش بیش از اندازه مخاط راه تنفسی فرد را تا حدی مسدود می کند و این موضوع موجب می‌شود تا فرد در هنگام نفس کشیدن با مشکل روبرو شود و مدام دچار خس‌ خس سینه و سرفه شود، خیلی از کودکان از سن های کم به این آسم مبتلا می‌شوند و تا موقعی که بزرگ شوند نیز با این مشکل مواجه هستند.

 آسم
آسم

بسیاری دیگر نیز در دوران سالمندی به آسم مبتلا می شوند، معمولاً کاهش قدرت عضلات قفسه سینه در سالمندی همچنین ابتلا به بیماری های دیگر در ناراحتی‌های تنفسی و ایجاد بیماری آسم در سالمندی نقش مهمی دارد، مهم ترین چیزی که باید درباره بیماری آسم بدانید این است که عدم توجه به علائم آسم و همچنین قرار گرفتن فرد در شرایط نامساعد می‌تواند علائم بیماری را افزایش دهد و فرد را با مشکلات جدی روبرو کند از همین رو آشنایی پرستار کودک و پرستار سالمند و همچنین اعضای خانواده با این موضوع می تواند به سلامت افراد مبتلا به آسم کمک زیادی کند، در صورت نیاز به پرستار سالمند، پرستار کودک و پرستار بیمار با مجموعه خدمات پرستاری سپید گستر تماس بگیرید.

بیماری آسم یک نوع بیماری تنفسی است که بیشتر زمینه ای ارثی و ژنتیکی دارد و از علائم آسم می توان به سرفه مکرر، احساس درد در قفسه سینه و تنگی نفس اشاره کرد و برای درمان بیماری تنفسی آسم می توان به اسپری آسم اشاره کرد که یکی از رایج ترین روش درمان این مریضی است.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

آسم

به نقل از mayoclinic – آسم وضعیتی است که در آن راه های هوایی شما باریک و متورم می شود و ممکن است مخاط اضافی تولید کند. این می تواند تنفس را دشوار کند و باعث سرفه، صدای سوت (خس خس سینه) در هنگام بازدم و تنگی نفس شود. برای برخی افراد، آسم یک دردسر جزئی است. برای دیگران، می تواند یک مشکل بزرگ باشد که با فعالیت های روزانه تداخل داشته باشد و ممکن است منجر به حمله آسم تهدید کننده زندگی شود. آسم قابل درمان نیست، اما علائم آن قابل کنترل است.

انواع بیماری های آسم

  • آسم در کودکان
  • آسم در بزرگسالان
  • آسم فصلی (آسم حساسیت زا)
  • آسم خفیف
  • آسم شدید
بیماری تنفسی آسم چیست
بیماری آسم یکی از مریضی های تنفسی است که در کودکان و بزرگسالان بسیار رایج است

مهم ترین عوامل محیطی ابتلا به آسم

این بیماری در افراد زمینه ی ژنتیکی دارد جوری که کسانی که سابقه خانوادگی دارند احتمال ابتلای آن ها بیشتر است، از سوی دیگر وقتی فرد در بعضی از شرایط قرار بگیرد و مشکلات و بیماری هایی داشته باشد خطر بروز بیماری را زیاد می کند، در ادامه ی مقاله به بعضی عامل هایی که در مبتلا شدن به آسم اثر دارد اشاره شده است:

  • قرار گرفتن فرد در معرض گرد و غبار و هوای آلوده
  • قرار گرفتن فرد در معرض ویروس ها و مواد آلرژی زا
  • حساسیت به برخی از داروها مانند آسپرین
  • قرار گرفتن در معرض استرس و هیجانات مکرر
  • قرار گرفتن فرد در معرض سرمای شدید
  • ابتلا به بیماری هایی نظیر رفلاکس معده
  • ابتلای فرد به بیماری های عفونی مثل سرماخوردگی و آنفولانزا
  • قرار گرفتن در معرض مواد مخدر و دود و آلودگی زیاد

مهم ترین علائم بیماری آسم چیست؟

علائم آسم در کودکان و بزرگسالان متفاوت هستند، از همین رو به عنوان یک پرستار کودک یا پرستار سالمند بهتر است با علائم آسم و نشانه‌های این مریضی به خوبی آشنایی داشته باشید تا در مواقعی که فرد دچار حمله شد به راحتی بتوانید با این مشکل مواجه شوید، از طرف دیگر باید بدانید که آسم درجه بندی متعددی دارد و هر چقدر علائم بیماری شدیدتر باشد، خطر این بیماری نیز بیشتر خواهد بود، در ادامه می توانید با برخی از رایج ترین علائم و نشانه بیماری آسم آشنا شوید.

علائم آسم

شایع ترین علائم آسم عبارت اند از:

  • تنگی نفس
  • احساس درد در قفسه سینه
  • خس خس سینه و تنفس صدادار
  • سرفه های مکرر
آسم
آسم

چه آزمایشاتی بیماری آسم را تشخیص می دهد؟

افرادی که به بیماری آسم مبتلا هستند باید با توجه به علائم و شدت بیماری شان آزمایش عملکرد ریوی، تست آلرژی، آزمایش گاز خون شریانی، اسپیرومتری، آزمایش خون برای اندازه گیری ائوزینوفیل، عکسبرداری قفسه سینه با اشعه،تغییرات متا کولین، آزمایش اکسید نیتریک از مهم ترین آزمایش های تخصصی تشخیص بیماری آسم هستند.

درمان آسم

بعد از این که با علائم و نشانه های این بیماری آشنا شدید، باید راه و روش های مقابله کردن با این بیماری و درمان این مشکل را هم یاد بگیرید، بهتر است بدانید که کلیه فرآیندهای درمانی آسم برای کنترل بیماری انجام می شود و درمان این بیماری محسوب نمی شود، نوع داروهایی که یک کودک یا یک فرد مسن باید برای کنترل کردن بیماری آسم استفاده می کند فرق دارد، افراد مبتلا به آسم باید از داروهای استنشاقی، تزریقی و خوراکی استفاده کنند.
بعضی از داروها برای پیشگیری و جلوگیری استفاده می شود و بعضی داروهای دیگر برای کاهش علائم آسم و کاهش التهاب و شل شدن عضله و ماهیچه های دیواره مجاری تنفسی می شوند، در ادامه می توانید با برخی از رایج ترین روش های درمان آسم آشنا شوید.

  • درمان آسم با استفاده از دارو
  • بخور دادن و استفاده از دستگاه تصفیه هوا
  • مصرف غذاهای غنی از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها
  • مصرف بیشتر مایعات
  • افزایش مصرف ماهی و گردو
  • پوشاندن دهان و بینی در هوای سرد
  • دور بودن از هوای آلوده و عوامل آلرژی زا

در ادامه می توانید مقاله بیماری شایع سالمندان را اینجا مطالعه کنید.

آسم
آسم

درمان ‌های دارویی:

داروهای مصرفی مورد نیاز بیماران آسمی شامل سه دسته داروهای پیشگیری کننده، داروهای تسکین دهنده و داروهای اورژانسی می شود.

 داروهای پیشگیری ‌کننده:

پیشگیری از هر بیماری از جمله آسم همیشه توصیه می شود، با استفاده از داروهای پیشگیری کننده می توان تحریکات مجاری تنفسی و التهابات آن را کاهش داد، این دسته از داروها باید توسط پزشک و در دوز معین شده مصرف شوند، اسپری بکلومتازون یکی از اصلی ترین داروهای پیشگیری کننده بیماری آسم است.

داروهای تسکین‌ دهنده:

این داروها عضلات دیواره مجاری تنفسی را شل کرده و مجاری هوایی را باز می کند، این داروها به صورت اسپری یا استنشاقی هستند که بیمار در هنگام ابتلا به آسم استفاده می کند.

داروهای اورژانسی :

در صورتی که حمله های آسم به صورت دائمی باشد، از داروهای تسکین دهنده از طریق نبولایزر و داروهای ضد التهاب استفاده می شود.

نکاتی در مورد ابتلا و تغذیه در بیماری آسم

برخی اوقات ممکن است کودک یا فرد بزرگسال علائمی شبیه به آسم داشته باشد اما این علائم در زمان سرماخوردگی یا بیماری دیگری بروز کند، بنابراین مراقبت باشید که علائم آسم را با سایر بیماری ها اشتباه نگیرید.

  • به عنوان کسی که از یک کودک نگه داری می کند یا یک پرستار کودک بهتر است کودک را از فضاهای آلوده و قرار گرفتن در معرض انواع دودها دور نگه دارید.
  • اگر در خانه شما فردی به آسم مبتلا شده است، به هیچ عنوان از قلیان و سیگار استفاده نکنید.
  • افرادی که به آسم مبتلا هستند ورزش ها و فعالیت های سنگین را نباید انجام دهند، در نتیجه به عنوان پرستار کودکان و سالمندان حتماً به این موضوع توجه و دقت کنید.
  • افرادی که آسم دارند چه در سن کودکی و چه در سن بزرگسالی باید دارای وزن مناسبی باشند، در نتیجه خوب است این افراد رژیم غذایی مناسبی داشته باشند و تغذیه در بیماری آسم بسیار حائز اهمیت است.
  • در صورتی که فردی که آسم دارد رفلاکس داشته باشد، خوب است خیلی سریع این مشکل درمان شود تا علائم آسم در فرد تشدید نشود.
  • نگهداری از حیوانات خانگی و همچنین حشرات و استفاده از انواع عطرها و سرخ کردنی ها می تواند علائم آسم را در افراد بیمار افزایش دهد.
  • افراد مبتلا به آسم بهتر است از خوردن غذاهای تند، فست فودها، بادمجان، فلفل، موز، شکلات، کیوی و غذاهای آلرژی زا اجتناب کنند.
  • مصرف عسل، زردچوبه و ویتامین دی برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است و می تواند به کاهش علائم کمک کند.
آسم
آسم

عوارض بیماری آسم چیست؟

بیماری آسم باعث می شود تا راه ورود نفس به ریه مسدود شود و اکسیژن به بدن ورود نمی کند و به مرور زمان به تمامی اعضای بدن آسیب وارد می شود چون هوا و اکسیژن یکی از مواردی است که بدن به شدت به آن نیاز دارد و به کسانی که مبتلا به آسم هستند سطح هوشیاری کمتری دارند و مغز آنها ممکن است دچار مشکل شود و این افراد خواب به اندازه ندارند و به همین خاطر توانایی این افراد کم می شود و توانایی ورزش کردن را ندارند پس دچار اضافه وزن می شوند.

جمع بندی نهایی

آسم یک بیماری رایج و آزار دهنده است که می تواند افراد را از کودکی تا کهن 1سالی درگیر کند، کلیه افراد خانواده و همچنین پرستار کودک و پرستار سالمند باید با علائم بیماری و روش های مقابله با آن آشنا باشند تا بتوانند در صورت مواجه شدن فرد با مشکل به او کمک کنند و هر چه سریع تر اقدامات لازم را انجام دهند.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 7
  1. امید آزاد 2 سال قبل

    اگر از پرستار راضی نباشیم میتونیم اون رو تغییر بدیم؟

  2. عبدالحسین صادقی 2 سال قبل

    مطلب مفید و جذابی بود ممنون از شما

  3. جلال زمانی 2 سال قبل

    امکان نگهداری همزمان یک سالمند و یک کودک توسط یک پرستار وجود دارد؟

  4. اسماعیل قاضی 2 سال قبل

    ممنون میشم هزینه خدمات پانسمان در منزل رو هم بگذارید

  5. بهرام ترابی 2 سال قبل

    نحوه پشتیبانی موسسه سپید گسراز مشتریان چگونه است؟

  6. حوریه دعایی 5 ماه قبل

    کسی که از اسپری آسم استفاده می کند به اسپری عادت می کند؟

    1. sepidgostar 5 ماه قبل

      سلام و عرض ادب خیر، استفاده از اسپری جزیی از فرایند درمان است و موجب عادت در فرد بیمار نخواهد شد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید