دلایل افت فشار خون در سالمندان

افت فشار خون و کاهش آن به ندرت رخ می دهد و بیشتر افراد مبتلا به فشار خون بالا هستند، اما در افراد کمی خصوصا سالمندان، مشکل افت فشار خون اتفاق میفتد، فشار خون پایین هم مانند فشار خون بالا خطر ناک است و باید اگر رخ داد آن را کنترل کرد، در این مقاله به بررسی کردن افت فشار خون در سالمندان اشاره می کنیم.

افت فشار خون پس از غذا خوردن

با غذا خوردن و خصوصا وعده های سنگین، محل جذب خون بدن دستگاه گوارش می شود، در این شرایط افراد دقیقه ها و یا حتی ساعتی بعد از غذا خوردن دچار افت فشار خون می شوند، این اتفاق در افرادی که جوان هستند کمتر میفتد، زیرا بدن باید حرکت خون به سمت دستگاه گوارش را جبران کند، ولی در افراد سالمند این مشکل جدی تر است و خود را با علائم بالینی نشان می دهد.

افت فشار خون در سالمندان
افت فشار خون در سالمندان

درست است که این افت فشار به اندازه ی بقیه خطرناک نیست ولی آزار می دهد فرد را، این مشکل معمولا در وعده های صبحانه و نهار بیشتر اتفاق میفتد و راه های کنترل آن ساده و آسان است.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

اگر پرستار سالمند هستید خوب است که از وعده هایی که سبک و مقوی هستند استفاده کنید، همچنین تقسیم کردن غذای روزانه افراد به وعده های بیشتر، راه ساده ی دیگری است که به کنترل کردن این مشکل کمک می کند، آیا می دانید علت فشار خون پایین در سالمندان چیست؟

افت فشار به دلیل کم آبی

منظور از هیدراته نبودن بدن، کاهش میزان آب بدن است، بدن انسان برای آنکه قادر باشد از پس وظایف گوناگون برآید، باید به آب کافی دسترسی داشته باشد.

بسیاری از افراد، به‌خصوص سالمندان در این زمینه دچار مشکل هستند، عدم احساس تشنگی، ناتوانی در رفع نیازهای شخصی و سایر مشکلات، معمولا باعث می‌شود که بعضی از سالمندان، مصرف آب کمی داشته باشند.

افت فشار خون در سالمندان
افت فشار خون در سالمندان

کمبود آب به راحتی می‌تواند موجب افت فشار خون شود، بنابراین در نگهداری از سالمند به تنظیم میزان آب‌رسانی به بدن او توجه کنید.

کاهش فشار خون به دلیل نارسایی قلبی

نارسایی قلبی به معنای ناتوانی قلب در پمپاژ مقدار کافی خون به بخش‌های مختلف بدن است، نارسایی‌های قلبی معمولا در سالمندان و در پس مشکلات قلبی رخ می‌دهد، اگرچه این مشگل گاهی در سنین جوانی و میان‌سالی نیز وجود دارد، وقتی قلب توانایی پمپاژ خون را نداشته باشد، اولین نشانه آن افت فشار خون است.
برای کنترل این شرایط، فرد بیمار باید فعالیت‌های خود را آرام‌تر و با صرف انرژی کمتر انجام دهد، به‌طور مثال در این افراد، برخواستن یک‌باره از حالت درازکش، می‌تواند موجب کاهش فشار خون شود.

افت فشار خون
افت فشار خون

افت فشار به دلیل مصرف بعضی از داروها

سالمندی معمولا با افزایش مصرف داروهای گوناگون همراه می‌شود، داروهایی که هرکدام برای حل مشکلی خاص تجویز شده‌اند، با این وجود، اگرچه داروها مزایای گوناگونی دارند، اما همیشه با بعضی از عوارض نیز همراه هستند، یکی از این عوارض داروها کاهش فشار خون است.
اغلب داروهایی که موجب افت فشار خون می‌شوند مرتبط با مشکلات و بیماری‌ های قلبی و کنترل فشار خون بالا هستند، در کنار این موارد، داروهای ضد اضطراب، برطرف‌کننده ناتوانی جنسی، ضد درد و درمان پارکینسون، از جمله مواردی هستند که احتمالا در ایجاد این مشکل نقش دارند.
به‌طور کلی در این زمینه بهتر است با پزشک خود مشورت کنید، گاهی عوض کردن دوز دارو و یا خود دارو، می‌تواند به برطرف شدن مشکل کمک کند.

مطلب مسمومیت دارویی سالمندان را حتما بخوانید.

افت فشار به دلیل عدم فعالیت

نداشتن فعالیت بدنی برای ساعات طولانی آخرین دلیل متداولی است که موجب افت فشار خواهد شد، از آنجا که سالمندان معمولا ساعات طولانی‌تری را در بستر در حالت خواب و بیداری به سر می‌برند، این مشکل را بیشتر احساس می‌کنند.
در نهایت توجه کنید که فشار خون پایین می‌تواند موجب سرگیجه، غش، ضعف، خستگی و حالت تهوع شود، پس به عنوان پرستار سالمند به این نشانه‌ها در بیمار خود توجه کنید و روش های درمان فشار خون پایین در سالمندان را بیاموزید.

سپید گستر به عنوان یک مرکز خدمات پرستاری، نگهداری از سالمند شما را با بهترین پرستاران انجام می دهد، برای مشاوره رایگان تماس بگیرید.

افت فشار خون در سالمندان
افت فشار خون در سالمندان

چه عواملی منجر به افزایش فشار خون در سالمندان می شود؟

یکی از شایع ترین بیماری های مزمن در سالمندان فشار خون بالا است، برخی از عواملی که سالمندان را به فشار خون مبتلا می کنند عبارت اند از:  

ژنتیک

در صورتی که سالمندی سابقه فشار خون خانوادگی داشته باشد، خطر ابتلا به افزایش خون در او افزایش پیدا می کند، نژاد افراد یکی از عوامل تاثیر گذار در ابتلا به فشار خون معرفی می شود، افراد سیاه پوست در مقایسه با سفید پوستان بیشتر به فشار خون مبتلا می شوند.

افزایش سن

با بالا رفتن سن عروق خونی سفت و سخت شده و به همین دلیل عبور خون از داخل رگ ها سخت تر میشود، به همین دلیل افزایش سن می تواند منجر به بالا رفتن فشار خون می شود.

اضافه وزن سالمند

در صورتی که سالمند اضافه وزن داشته باشد قلب پمپاژ خون را سخت تر انجام می دهد، از این جهت فشار خون در سالمندان افزایش پیدا می کند.

سایر بیماری ها

ابتلا به برخی از بیماری ها از جمله دیابت، بیماری های کلیوی و سایر بیماری هایی که سالمندان در این دوره به آن ها مبتلا می شوند از علت های اصلی فشار خون در سالمندان شناخته می شود.

سبک زندگی

سبک زندگی نادرست که شامل مواردی رژیم غذایی ناسالم، ورزش نکردن و استعمال دخانیات است که موجب افزایش فشار خون بالا نمی شود.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 6
  1. سعید جلالی 2 سال قبل

    از کجا میتونیم به مجموعه شما اعتماد کنیم و پرستاری کودکمون رو به شما بسپاریم؟

  2. منصور طاهری 2 سال قبل

    خیلی سپید گستر
    خوبی دارین

  3. مینا اشتری 2 سال قبل

    مطلب جامع و بسیار عالی بود، امیدوارم که سالمندان عزیز استفاده کنند از این مطلب

  4. علی رضا بهمنی 2 سال قبل

    سلام عالی بود

  5. زهرا جعفری 8 ماه قبل

    سلام آیا ویتامین B12 می تواند فشار خون را افزایش دهد؟

    1. sepidgostar 8 ماه قبل

      سلام و عرض ادب، به طور کلی، هیچ ویتامینی نمی تواند باعث افزایش فشار خون شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید