آیا استفاده از روروک برای کودکان ضرر دارد؟

استفاده کردن از روروئک برای بچه ها همیشه باعث اختلاف نظر صاحبان نظر است و سوالی است که خیلی از والدین می پرسند، آیا استفاده کردن از روروئک به بچه ها آسیبی می رساند؟ اگر نگهداری از کودک در منزل به عهده شما است و کودک شما در سنی است که می تواند از این وسیله استفاده کند، در این مقاله ما اطلاعات بیشتری را در اختیار شما می گذاریم.
آیا استفاده از روروک برای کودکان ضرر دارد؟
آیا استفاده از روروک برای کودکان ضرر دارد؟
کودکان معمولا در سن 11 تا 13 ماهگی راه می افتند، ولی کارشناسان با استفاده کردن از روروئک به چند دلیل مخالف هستند، کارشناسان معتقد هستند که کودک باید روال فیزیولوژیک خودش را طی کند و بعد در زمان مناسب راه بیفتد، والدین، کودک خود را نباید تشویق کنند که زودتر از موعد راه برود یا این که زمینه را برای راه افتادن کودک با استفاده از روروئک فراهم نکنند، راه رفتن غلط با استفاده از روروئک تاثیر خیلی بدی روی استخوان های ران و ساق پا کودک دارد.
این وسیله روی راستایی در مفصل های کودک اثر می گذارد، وقتی که کودک در روروئک است فقط از راه پنجه پا با سطح زمین در تماس است و این کار در کودک حس خوبی را به وجود نمی آورد، اگر ارتفاع روروئک را به درستی تنظیم نکنیم، کودک به راه رفتن روی پنجه پا عادت می کند و این در طی زمان بر روی حالت کودک اثر می گذارد.
استفاده از روروک
استفاده از روروک

وقتی که کودک را در روروئک قرار می دهیم او نمی تواند پاهای خود را بیند و روند تکاملی فرد دیر می شود، به این نکته دقت کنید که وقتی ستون مهره ی کودک تکامل پیدا کند کودک تلاش می کند که روی پای خود بایستد و اگر ما زودتر از این زمان از روروئک استفاده کنیم، کودک در آینده حتما به کمردرد های مزمن مبتلا می شود.

این موضوع درباره ی زودتر نشاندن کودک هم درست است و صدق می کند.

تحقیق و آزمایشی در آمریکا نشان داده است که بچه هایی که روی روروئک می نشینند کمتر از کودکان دیگر بر روی زمین دنبال چیزی می گردند و بینایی و میدان دید این افراد محدود می شود.
از سوی دیگر رشد هوشی این کودکان نسبت به هم سن و سالان آن ها کندتر است و زمان بیشتری می برد تا بتوانند روی زمین بخزند، بنشینند و بعد راه بروند.
استفاده کردن از روروئک تاثیر خیلی زیادی بر روی زیاد شدن قدرت ساق پاهای کودک دارد ولی بر توان های حرکتی لگن و ران ها اثر ندارد، روروئک کاری می کند که کودک برای ایستادن روی پای خود تلاش نکند.

روروک چیست؟

روروک در گذشته بسیار کاربردی بوده و از آن استفاده می شده اما امروزه از این وسیله کم تر استفاده می شود، این ابزار به منظور یانکه نوزاد به سن راه رفتن نزدیک شده است استفاده می شود تا کودک به راحتی بتواند حرکات راه رفتن را انجام دهد، این وسیله چرخ هایی دارد که کودک با یک قدم خود را پیش می برد، روروک برای استفاده نوزادان پس از 6 ماهگی است.

آیا استفاده از روروک برای کودکان ضرر دارد؟
آیا استفاده از روروک برای کودکان ضرر دارد؟

آیا استفاده از روروک برای کودکان ضرر دارد؟(مضرات روروک)

در برخی از کشور ها مثل استرالیا استفاده معمولی از روروک ممنوع است و کودکان باید تحت شرایط خاصی از این وسیله استفاده کنند، چرا روروک مضرات زیادی برای رشد کودک دارد.

  • روروک باعث تاخیر رشد راه رفتن نوزاد می شود، در راه رفتن معمولی نقاطی مثل کف پا و ماهیچه های ساق پا حرکت می کنند که از تقویت این ماهیچه ها جلوگیری می کند.
  • نوزادی که از روروک استفاده می کند در انجام حرکات مهار می شوند در نتیجه عملکرد راه رفتن با اختلال مواجه می شود.
  • نوزادانی که از روروک استفاده می کنند توانایی و تعادل برای راه رفتن ندارند.
  • روروک دارای چرخی است که کودک می تواند با آن حرکت کند و تاثیری بر روی حفظ تعادل ندارد.
آیا استفاده از روروک برای کودکان ضرر دارد؟
آیا استفاده از روروک برای کودکان ضرر دارد؟

استفاده از روروک برای کودک خطرناک است؟

یکی از ضررهای استفاده کردن از روروئک، دسترسی داشتن کودکان به نقطه های خطرناک خانه مانند اتاق های دیگر، پریز برق، شومینه، بخاری، آشپزخانه و یا محیط باز مانند حیاط و استخر است، همچنین ممکن است که کودک به دلیل سرعت روروئک با جایی تصادف کند یا این که از پله ها به پایین بیفتد، همین افتادن یکی از دلیل های اصلی صدمه به کودکانی است که روی روروئک می نشینند.

که کودک آسیب می بیند و ممکن است در سر، دست و پای کودک شکستگی رخ دهد.

همچنین بعضی کودکان با استفاده از روروئک به مواد خطرناکی مانند شوینده ها یا سم های گیاهی و حشره کش ها دست پیدا می کنند که باعث مسموم شدن کودکان می شود.

در آمریکا و کانادا با سعی پزشکان کودک، فروش روروک ممنوع شده است و حتی جریمه‌هایی برای فروشندگان آن در نظر گرفته شده است.

بیشتر بدانید: بینایی کودکان و نوزادان

 استفاده از روروک
استفاده از روروک

 

راهکارهایی برای راه افتادن کودکان

برای این که کودک راه بیفتد باید برای او انگیزه ایجاد کنیم، یکی از راه هایی که می توانیم برای کودک انگیزه ایجاد کنیم قرار دادن اسباب بازی در دور از دسترس کودک است تا او را تشویق به برداشتن آن کنیم.

روش دیگر این است که والدین کمی دورتر به صورت نیم خیز بایستند و آغوش شان را برای کودک باز کنند تا کودک خودش را به آن ها برساند، والدین باید حوصله داشته باشند تا زمان راه رفتن کودک برسد.

سپید گستر انواع خدمات پرستاری کودک در منزل را به مادران شاغل یا برای کمک به مادران پیشنهاد می دهد، برای اطلاع از نحوه خدمات ما با سپیدگستر تماس بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 11
  1. سعید سلطانی 1 سال قبل

    سلام نگهداری از نوزاد هم انجام میدن پرستارتون؟نوزادی که کولیک دارد؟

  2. اسماعیل نهاوندی 1 سال قبل

    پانسمان در منزل هم انجام میدهید؟

  3. وحید انتظامی 1 سال قبل

    تشکر میکنم از شما بابت خدمات بی نظیری که در رابطه با سپید گستر
    و نگهداری از کودک ارائه میدید

  4. رحیم خمسه 1 سال قبل

    می خواستم بپرسم که پرستار کودکی که به کودک ساز هم آموزش بدهد در موسسه سپید گستر وجود دارد؟

  5. محمود شمس 1 سال قبل

    حقوق پرستار خانم مبتلا به ام اس در تهران چقدر است؟

  6. ریحانه تاجیک 1 سال قبل

    مطلب بسیار مفیدی بود ممنون از شما

    1. sepidgostar 1 سال قبل

      سلام و عرض ادب ممنون از همراهی شما

  7. صبا معدنی 7 ماه قبل

    کودک 6 ماهه می تونه از روروئک استفاده کنه؟

    1. sepidgostar 7 ماه قبل

      سلام و عرض ادب، به طور معمول، نوزادان می توانند از حدود 6 ماهگی از روروک استفاده کنند، زمانی که می توانند به تنهایی بنشینند و سر خود را بالا نگه دارند، با این حال، توجه به این نکته مهم است که هر نوزادی با سرعت خودش رشد می‌کند و برخی ممکن است تا 8 ماهگی و یا 9 ماهگی نتوانند از روروک استفاده کنند.

  8. نیکی مروی 4 ماه قبل

    خیلی جالب بود، منم از دکتر بچم شنیدم روروئک براش خوب نیست اینجا بهتر متوجه شدم و خوشحالم که استفاده نکردم

    1. sepidgostar 4 ماه قبل

      عرض ادب ممنون از شما موفق باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید