رفع اضطراب و استرس در سالمندان

وقتی این مقاله را مطالعه کنید خواهید فهمید که چرا سالمندان ما ممکن است به خاطر تنهایی احساس منفی داشته باشند و فهمیدن راه هایی که برای کنار آمدن و رفع کردن اضطراب و استرس در سالمندان نیاز است.

گاهی اوقات ما فقط روی سلامت جسمانی افراد تمرکز می کنیم و سلامت روانی آن ها را از یاد می بریم، کسانی که والدین سالمند آن ها از ترس و اضطراب رنج می برند می دانند که این مسئله بسیار مهم است و می تواند چقدر چالش داشته باشد.

علل افزایش اضطراب و استرس در سالمندان

رفع اضطراب و استرس در سالمندان
رفع اضطراب و استرس در سالمندان

در افراد بزرگسال ترس و اضطراب زیاد شده است متاسفانه و این ترس و اضطراب به دلایل مختلفی اتفاق می افتد از جمله از دست دادن عزیزان، دور شدن فرزندان، افزایش ضعف و بیماری و این گونه عوامل و اگر آن ها به مدت طولانی تنهایی زندگی می کنند ممکن است این احساسات شدید شود ولی راه رفع کردن این استرس و اضطراب در سالمندان چیست ؟ برای حل کردن این مشکل باید به سراغ دلایلی که آن را ایجاده کرده است برویم.

استرس در سالمندان
استرس در سالمندان

سالمندان و والدین ممکن است از مواردی مانند زمین خوردن، ملاقات کردن با افراد جدید، تغییر دادن وضعیت بیماری، تصادف یا مرگ بترسند و مشکلات متفاوت و زیادی وجود دارد که ممکن است خانواده این افراد را نگران کند.

مرکز خدمات پرستاری سپیدگستر، بهترین پرستار سالمند را برای نگهداری و پرستاری از سالمندان عزیز دارد، برای اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در شرکت خدمات پرستاری سپید گستر تماس بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

اختلالات اضطرابی در سالمندان

به نقل از bluemoonseniorcounseling - اختلالات اضطرابی شایع ترین شرایط سلامت روان هستند. حدود 10 تا 20 درصد از افراد مسن از اضطراب رنج می برند و این اختلال می تواند تأثیر زیادی بر کیفیت زندگی شما داشته باشد. خوشبختانه راه های زیادی برای مدیریت آن وجود دارد.
موارد زیر برخی از شایع ترین علل افزایش اضطراب در سالمندان است:
30
1. استرس ناشی از وابستگی به دیگران
2. هزینه های زندگی یا هزینه های پزشکی
3. سوگواری
4. انزوای اجتماعی و تنهایی
5. ترس از زمین خوردن یا سایر فوریت های پزشکی

سالمندان به چه دلایلی دچار اضطراب می شوند؟

  1. سابقه خانوادگی
  2. ابتلا به بیماری های مزمن
  3. ضربه روحی شدید یا استرس
  4. سوگ
  5. مصرف دارو یا کافئین
  6. اختلالات نورودژنراتیو

رفع استرس در سالمندان - سپیدگستر

علل افزایش اضطراب و استرس در سالمندان

شکل زندگی امروز انسان ها باعث می شود که فرزندان سالمندان و همچنین مراقبین خانوادگی آنها زمان زیادی مشغول کارهای شخصی و اقتصادی خود باشند، بنابراین این کمبود زمان و وقت باعث می شود میزان توجه و رسیدگی به سالمندان کم شود.

از طرف دیگر به دلیل شرایط جسمی که دارند سالمندان نمی توانند ارتباط خانوادگی و دوستانه برقرار کنند، این تنهایی و گوشه گیری باعث مشکلات زیادی می شود که ترس و استرس یکی از آن ها است، ولی به طور کلی عامل هایی که باعث ایجاد این مشکلات روحی و روانی در سالمندان می شود به شرح زیر است:

  • انزوا از خانواده و دوستان

سالمندان عزیزی که به صورت تنهایی زندگی می کنند و یا تحت شرایطی هستند که کسی از آن ها ملاقات نمی کند امکان دارد منزوی شوند، حتی امکان دارد افرادی که با خانواده هم زندگی می کنند نتوانند با اعضای خانواده یا نوه ها ارتباط خوب و موثری بگیرند.

 

  • مخاطرات سن بالا 

افراد سالمند به دلیل بالا رفتن سن شان وبیماری های زمینه ای، بیشتر درگیر مراقبت کردن و محافظت از خودشان در مقابل بیماری ها هستند، در نتیجه ممکن است مدام استرس داشته باشند و نگران باشند و علت بی قراری پیری این موضوع است.

  • نگرانی از مرگ 

متاسفانه افراد زیادی که در رنج سنی سالمندی هستند، نگرانی‌ ها و ترس های زیادی از مرگ دارند. 

  • احساس سربار بودن و گناه

ممکن است افراد سالمند برای انجام دادن کار های روزمره ی خود به خانواده ی خود و یا دوستان شان نیاز داشته باشند، بعضی از این افراد به خاطر ناتوان بودن در انجام دادن کار های ساده و یا شخصی خود در خود احساس ضعف و ناتوانی دارند.

به هر حال به این نکته دقت کنید که این افراد مشکلات روانپزشکی خود را نادیده می گیرند و به این معنی است که ترس و استرس در سالمندان بیشتر خودش را از راه علائم جسمی در آن ها نشان می دهد، اگر افراد سالمندی که شما می شناسید از احساسات عجیب بدنی شکایت می کنند، این علامت ها ممکن است در ترس و اضطراب آن ها ریشه داشته باشد.

پس اگر نشانه های اولیه اضطراب را در سالمندان دیدید نیاز است تا با پزشک دیداری داشته باشید تا مطمئن شوید که حال روحی فرد چگونه است و برای درمان به چه راه و روشهایی نیاز دارد.

استرس در سالمندان
استرس در سالمندان

زمانی که دارید سعی می کنید ترس و اضراب را رفع کنید دقت کنید که احتمال دارد ریشه های این اضطراب در خانه یا مکانی باشد که فرد در آن زندگی می کند، سالمندان حتی اگر شخصا از ترس و اضطراب رنج ببرند احتمال دارد مایل نباشند که اعتراف کنند بیماری روانی آن ها جدی است، خصوصا در مردان، احتمال دارد در برابر تایید کردن احساسات یا گفت و گو درباره ی احساسات مقاومت کنند.

اگرچه این مورد در رابطه با خانم های سالمند هم درست است اما تشخیص دادن آن در مردان سخت تر است،برای همین سالمندان شما احتمال دارد هرگز اعتقادی به داشتن افسردگی و اضطراب نداشته باشند ولی ممکن است بعضی از نشانه های آن ها را داشته باشند، در این موقعیت لازم است دقت کنید که آن ها چگونه ناراحتی، ترس و یا نگرانی خودشان را تعریف می کنند.

در ادامه با 5 روش متنوع برای رفع کردن ترس و اضطراب و استرس در افراد سالمند آشنا می شویم، انسان ها متفاوت هستند و ممکن است چیزی که برای یک شخص خوب و مفید است برای فرد دیگر نباشد، پس اگر یکی از راه ها جواب نداد ناامید نشوید و راه دیگری را انتخاب کرده و امتحان کنید.

اگر سالمند شما می خواهد در این زمینه همکاری و کمک کند، او را راضی کنید تا در مورد احساسات اضطرابی خودش با شما به گفت و گو بپردازد، این کار به شما کمک می کند تا در پیدا کردن بهترین راه مقابله و رفع کردن اضطراب و استرس در افراد سالمند موفق تر باشید.

بیشتر بدانید: پوکی استخوان در سالمندان

تشخیص اضطراب در سالمندان

اضطراب در سالمندان یکی از رایج ترین مواردی است که قابل درمان است و در صورتی که زود تشخیص داده شود درمان آن آسان تر خواهد شد.

معاینه سلامت روان توسط روان شناس مجرب و متخصص از ساده ترین و بهترین راه ها برای تشخیص اضطراب و استرس سالمندان شناخته می شود، روانشناس از طریق بررسی عوامل و علائم اضطراب در سالمندان میزان استرس و اضطراب و شدت آن ها را تعیین کرده و در صورت نیاز برای درمان جدی تر به متخصص ارجاع می دهد.

استرس در سالمندان
استرس در سالمندان

علائم شایع اضطراب در سالمندان

  • سرگیجه
  • خستگی
  • گیجی
  • فراموشی
  • لرزش بدن
  • حالت تهوع
  • تعرق بیش از حد
  • درد قفسه سینه
  • سردرد
  • مشکلات بینایی
  • افکار ترسناک و کابوس
  • درد عضلانی
  • مشکلات گوارشی و هضم
  • تحریک پذیری
  • تغییر در عادات غذایی

رفع اضطراب و استرس در سالمندان

حمایت و همراهی

افراد مسن و سالمند معمولاً احساس تنهایی و انزوا می‌کنند، به این دلیل که غالبا تحرک و فعالیت شان تا حدی محدود شده است و ممکن است تعاملات اجتماعی کمتری داشته باشند، با توجه به برهه سنی این عزیزان ممکن است بعضی از آنها به تازگی شریک زندگی خود را از دست داده باشند و یا از مکانی که در آنجا دوست و همدمی ‌داشته‌اند دور شده باشند.

اتفاقات این مدلی و یا توانایی‌های آنها برای ورود به جامعه با وجود بیماری‌های جسمی‌کم شده است، این احساس انزوا می‌تواند باعث اضطراب شود و یا احساس اضطراب موجود را شدید کند. 

در نتیجه، یکی از مهمترین کارهایی که می‌توانید برای عزیزی که در حال پیری است و از اضطراب رنج می‌برد و بی قرار است انجام دهید این است که مطمئن شوید همواره فرد یا افرادی برای حمایت آنها وجود دارند، بی تردید فرزندان برای درمان بی قراری در سالمندان موثر هستند و بهترین منبع همراهی، راحتی و معاشرت برای آنها هستند.

اما مهم است که مطمئن شوید سالمند عزیزتان نیز در صورت عدم حضور شما از این پشتیبانی برخوردار خواهند بود، همراهی برای سالمندانی که از احساس اضطراب و استرس رنج می‌برند، می‌تواند به طور باورنکردنی تسکین دهنده و آرامش ‌بخش باشد. 

استرس در سالمندان
استرس در سالمندان

تمرینات آرام بخش

برای سالخوردگانی که از اضطراب خفیف تا متوسط ​​رنج می‌برند، تمرینات آرام بخشی می‌تواند راهی مفید برای تسکین و بهبودی و رفع اضطراب و استرس در سالمندان باشد، تمرکز بر نفس کشیدن آرام و یکنواخت می‌تواند تسکین فوری و مناسبی را برای موقعیت‌های اضطرابی موقتی ایجاد کند. 

ثابت شده است که ورزش بدنی به رفع اضطراب و استرس در سالمندان کمک می‌کند، در حالی که فعالیت بدنی می‌تواند برای برخی از سالمندان یک چالش و ناتوانی باشد، اما انواع مختلفی از ورزش‌های کم خطر برای این عزیزان وجود دارد که دامنه حرکت آنها را افزایش می‌دهد، سالمندان می‌توانند یوگای سبک، تای چی یا پیاده روی را امتحان کنند، برای عزیزانی که تحرک بیشتری دارند، فعالیت‌هایی مانند ایروبیک در آب نیز گزینه مناسبی است. 

گوش دادن به صداهای تسکین دهنده یکی دیگر از راهکارهای مفید کنار آمدن و رفع اضطراب و استرس در سالمندان است، آنها می‌توانند با آرامش بنشینند، سعی کنند همه عضلات خود را شل کرده و تنفس خود را آهسته کنند و به یک موسیقی آرام مانند امواج اقیانوس یا صداهای فارست شبانه یا یک برنامه رادیویی یا کتاب صوتی که راوی آنها صدای آرامی‌ دارد گوش دهند. 

مطلب بیماری های شایع سالمندان را حتما بخوانید.

برنامه ریزی اطمینان بخش

مسلماً افراد مسن مبتلا به زوال عقل از اضطراب رنج می‌برند، زیرا هنگامی ‌که شخصی متوجه می‌شود همه چیز آن طور که باید نیست، دچار وحشت می‌شود، اگر عزیز شما مبتلا به زوال عقل است، یکی از بهترین راه‌ها برای تسکین و کم کردن اضطراب وی، اجرای روال ثابت در زندگی او است، یک برنامه مدون با در نظرگرفتن انتظاراتی که برای او مهم است، بعضی از پارامترهایی را که ممکن است باعث احساس اضطراب شوند را در سالمند از بین می‌برد. 

برنامه‌های روزمره و روتین همچنین برای سالمندانی که به زوال عقل مبتلا نیستند، اما ذهن مضطربی دارند نیز مفید است، روال‌ ها یک برنامه روزانه قابل پیش بینی را ارائه می‌دهند و این پیش بینی می‌تواند برای سالمندان آرامش بخش باشد، برنامه‌های روزمره همچنین می‌توانند هدفی را به وجود بیاورند که تا به حال زیاد به آن توجه نمی‌شد.

استرس در سالمندان
استرس در سالمندان

خواب شبانه مناسب

یشتر ما تعجب نخواهیم کرد اگر درک کنیم برخی از سالمندان به دلیل تداخل دارویی و یا به دلیل بیماری‌های جسمی‌که دارند، شب‌ها نیاز به مراقبت و کمک پیدا خواهند کرد، بنابراین اکثر آنها از تنها قرارگرفتن در این موقعیت دچار استرس و نگرانی می‌شوند و خواب شبانه برایشان تبدیل به یک کابوس می‌شود. 

حال چگونه باید استرس شبانه عزیز سالمند خود را کاهش دهید؟ در این راستا امکانات بی شماری وجود دارد، شاید خوابیدن یکی از اعضای خانواده در نزدیکی محل خواب سالمند و یا مطمئن کردن او قبل از خواب به همراهی و حمایت در صورت نیاز بتواند از راهکارهای رفع اضطراب و استرس در سالمندان عزیز شما باشد.

استفاده از خدمات مراقبین و پرستار سالمند هم برای آن دسته از عزیزان سالخورده‌ای که دوست دارند در منزل خود زندگی کنند از جمله اقدامات بسیار مناسب در این زمینه است. 

استفاده از مشاوره 

اگر فرد مورد علاقه شما اضطراب متوسط ​​تا شدیدی را تجربه می‌کند که با هیچ یک از روش‌ های فوق برطرف نمی‌شود، بهتر است با پزشک خود قرار ملاقات بگذارید تا در مورد کمک‌ های پزشکی یا روانشناختی در این زمینه صحبت کنید، شواهدی وجود دارد که نشان می دهد داروهای ضد اضطراب می‌تواند برای افراد سالمند خیلی مفید باشد، در حالی که تعداد کمی ‌از سالمندان ممکن است به درمان پاسخ مثبت دهند. 

اگر فکر می‌کنید اضطراب عزیز شما ممکن است به دارو یا روان درمانی نیاز داشته باشد، حتماً با پزشک وی و سایر متخصصان مراقبت‌های بهداشتی مشورت کنید، داروی بی قراری و قرص بی قراری سالمندان باید با دقت برای سالمندان تجویز شوند، زیرا آنها اغلب طیف وسیعی از داروها را مصرف می‌کنند و تداخلات دارویی آنها باید کاملاً کنترل شود.

روان درمانی می‌تواند بسیار مفید باشد، اما اگر یک سالمند بیماری‌های روانی دیگری داشته باشد یا دچار افت شناختی شود، ممکن است این راهکار درستی نباشد، وقتی نوبت به درمان و رفع اضطراب و استرس در سالمندان می‌رسد، همه تصمیم گیری‌ها باید توسط پزشکی انجام شود که اولا تسلط کامل به سابقه پزشکی سالمند داشته و ثانیا از همه نسخه‌ها و داروهای مصرفی فعلی او نیز آگاهی داشته باشد. 

اضطراب و استرس می‌تواند هرفردی را در هر سنی درگیر کند و همیشه دلیل واضحی برای آن وجود ندارد، صرف نظر از اینکه عزیز سالمند شما ترس عدم مراقبت شبانه دارد، از کمبود حمایت و همراهی رنج می‌برد یا به هر دلیل دیگری با علائم اضطراب دست و پنجه نرم می‌کند، کمک به وی برای کنار آمدن و مدیریت این احساسات ضروری است.

سالمندان ممکن است از اضطراب خود احساس گیجی یا حتی شرم کنند، اما با حمایت خانواده، انجام اقدامات روزمره علائم اضطراب در سالمندان را کاهش می‌دهد و مشاوره با متخصصان پزشکی می‌توان به خوبی موجبات رفع اضطراب و استرس در سالمندان را فراهم کرد.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 15
  1. شیراز 2 سال قبل

    سلام خیلی ممنون از مطلب مفید. لطفا اشتباه تایپی یا املایی موجود در این جمله را تصحیح بفرمایید:
    … اولا اجحاف کامل به سابقه پزشکی سالمند داشته …..

    1. sepidadm 2 سال قبل

      سلام سپاس از شما بابت توجه و ریز بینی نسبت به مقاله مشکل حل شد و حتما دوست داریم سایر مقالات را مطالعه کنید و نظرتان را به ما منتقل کنید

  2. یدالله بیات 2 سال قبل

    استحمام سالمند رو هم پرستار انجام میده؟

  3. اسماعیل میرزایی 2 سال قبل

    پرستار افراد معلول هم دارید؟

  4. اسماعیل رجبی 2 سال قبل

    از وقتی که برای پدرم از سپید گستر پرستار گرفتیم هم حال روحی و هم حال جسمیشون خداروشکر بهتر شده و خیال ما هم راحت تر شده

  5. اصغر گنجی 2 سال قبل

    پرستار سالمند آقا هم دارید برای آقای سالمند پوشکی؟

  6. بهروز سبزواری 2 سال قبل

    سلام موسسه سپید گستر مجوز وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی دارد یا خیر؟

  7. خلیل رستمی 2 سال قبل

    امکان انجام امور روزمره توسط پرستار سالمند وجود دارد؟

  8. حبیب کشاورز 2 سال قبل

    امکان استخدام یک پرستار برای دو کودک در یک منزل وجود دارد؟

  9. عیسی تهرانی 2 سال قبل

    آقا واقعا دمتون گرم، خیلی حرفه ای و کار درستین

  10. یعقوب غفاری 2 سال قبل

    برای نوجوانی که عقب افتادگی ذهنی دارد دنبال پرستار صبور هستیم ممنون میشم مارو راهنمایی کنید؟

  11. اسدالله شریف 2 سال قبل

    خواستم ازتون تشکر کنم برای پرستار کودکم ایشون خیلی ماهرند و با وظایفشون آشنایی کامل دارن

  12. محسن جاوید 2 سال قبل

    سلام به شما خواستم تشکر کنم ازتون بابت پرستار حرفه ای تون، مدتی ک از همسر بیمارم نگهداری میکردن خیلی کمک کردن بهمون

  13. سمیه رامین 5 ماه قبل

    سلام تنهایی هم باعث افسردگی سالمندا میشه؟ از وقتی من مهاجرت کردم احساس میکنم پدرم علائم افسردگی پیدا کرده از تنها بودن، چطوی میشه رفع کرد این مشکل رو از راه دور؟

    1. sepidgostar 5 ماه قبل

      درود و عرض ادب، بله تنهایی سالمندان یکی از اصلی ترین دلایل افسردگی در سالمندان است، از طریق استخدام پرستار سالمند می توانید از این مشکل جلوگیری کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید