آرتروز گردن در سالمندان یک بیماری رایج است که معمولاً با افزایش سن در افراد میانسال و مسن ایجاد می شود. به طور کلی دلایل زیادی برای ابتلا به آرتروز گردن وجود دارد، اما این بیماری معمولاً در اثر از بین رفتن دیسک های ستون فقرات و غضروف ها ایجاد می شود، در اکثر مواقع آرتروز گردن در افراد بالای 60 تا 65 سال ایجاد می شود.

انواع آرتروز گردن در سالمندان

آرتروز گردن در سالمندان
آرتروز گردن در سالمندان

از همین رو شناخت علائم این بیماری در کنار روش های درمان و پیشگیری از آن می‌تواند به سالمندان کمک کنند تا در صورت مواجه شدن با این بیماری هر چه سریع تر اقدام به درمان آن نمایند، در این مقاله می توانید با هر آن چیزی که لازم است در مورد آرتروز گردن در سالمندان بدانید آشنا شوید.

آرتروز گردن در سالمندان
آرتروز گردن در سالمندان

آرتروز گردن چیست! و در چه افرادی بیشتر دیده می شود و علت آن چیست؟

آرتروز گردن که به آن اسپوندیلوز گردن نیز گفته می‌شود، یک بیماری دردناک است که معمولاً در اثر خشک شدن، تورم و کاهش دامنه حرکتی عضلات گردن ایجاد می شود و افراد هر درد ناشی از گردن را گردن درد می نامند اما اگر با ما همراه باشید می دانید که این بیماری چیست و چگونه درمان می شود، امروزه میلیون ها نفر از افراد بالای 60 تا 65 سال با این بیماری دست و پنجه نرم می کنند و اکثر این افراد به پوکی استخوان، روماتیسم و نقرس مبتلا هستند.

انواع آرتروز گردن در سالمندان

در صورتی که سالمند به صورت مداوم گردن درد دارد و با گذشت زمان این درد کاهش پیدا نمی کند، ممکن است دچار آرتروز گردن شده باشد، به این معنی که به ستون فقرات فرد آسیب وارد شده است، در ادامه انواع آرتوروز گردن در سالمندان را نام می بریم و مورد بررسی قرار می دهیم:

آرتروز گردن در سالمندان
آرتروز گردن در سالمندان
  1. اسپوندیلوز گردن

اسپوندیلوز گردن مفاصل ستون فقرات فرد را تحت تأثیر قرار می دهد، در این عارضه دیسک های کمر ضعیف می شوند و ارتفاع شان کم می شود، در نتیجه فشار روی مهره ها بیش تر می شود و غضروف در این ناحیه فرسوده می شود، در اخر نیز اصطکاک به وجود آمده و دچار شکستگی می شود.

  1. آرتریت پسوریاتیک

یکی از انواع خود ایمنی آرتریت، آرتریت پسوریاتیک است، این عارضه بیشتر با بیماری پسوریازیس، بیماری پوستی رخ می دهد و منجر به التهاب مفاصل می شود، این عارضه کردن و نواحی ستون فقرات را تحت تأثیر قرار می دهد.

  1. روماتیسم مفصلی

آرتریت روماتوئید یک بیماری خود ایمنی است، سیستم ایمنی در این عارضه به پوشش مفصلی حمله می کند، بر اثر این مشکل التهاب در ناحیه ستون فقرات ایجاد می شود و باعث گردن درد و بی ثباتی گردن می شود.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

آرتروز گردن

به نقل از trihealth - ساییدگی و پارگی طبیعی ستون فقرات گردن باعث آرتروز گردن می شود. با افزایش سن، دیسک هایی که به عنوان بالشتک بین مهره ها عمل می کنند شروع به برآمدگی، کوچک شدن یا ضعیف شدن می کنند. این به مهره ها اجازه می دهد تا شروع به فرو ریختن روی یکدیگر کنند. این باعث درد، سفتی و از دست دادن دامنه حرکتی می شود. بدن شما با رشد استخوان جدید (خارهای استخوانی) به این تغییرات پاسخ می دهد که می تواند ناحیه اطراف ستون فقرات را باریک کند.
آرتروز گردن در سالمندان
آرتروز گردن در سالمندان

همه چیز درباره آرتروز گردن یا اسپوندیلوز گردن

آرتروز گردن معمولاً در اثر تحلیل دیسک ها غضروف ها و همچنین رشد غیر طبیعی استخوان ایجاد می شود، در گردن ما مهره های ستون فقرات عضلات و رباط ها قرار گرفته اند، رباط های گردن وظیفه اتصال ستون فقرات به جمجمه را بر عهده دارند و موجب می شوند تا بتوانیم به راحتی گردن خود را به سمت های مختلف حرکت دهیم، مهره ها از کنار از طریق مفاصل به یکدیگر متصل می‌شوند و بین هر مهره دیسک قرار می گیرد.

در واقع دیسک ها درست مثل ضربه گیر عمل می کنند و موجب افزایش انعطاف پذیری ستون مهره ها می شوند. هر چقدر رباط ‌های این ناحیه قوی‌تر باشد مهره ها با قدرت بیشتری در سر جای خود قرار می گیرند، آرتروز گردن در واقع در اثر تخریب یا فرسایش مهره ها و دیسک گردن ایجاد می شود، این موضوع معمولاً با افزایش سن رخ و اثر استفاده نادرست از عضلات می دهد.

علائم آرتروز گردن چیست؟

شناخت علائم بیماری آرتروز گردن می تواند به شما کمک کند که هر چه سریع تر این بیماری را شناسایی کنید و برای درمان آن اقدام نمایید، معمولاً افرادی که به این بیماری مبتلا می شوند برخی از علائم را تجربه می کنند و از طرفی شدت علائم نیز در افراد مختلف متفاوت است، در ادامه به رایج ترین علائم آرتروز گردن اشاره شده است.

  • درد شدید مفاصل گردن
  • ورم مفاصل گردن
  • خشک شدن مفاصل گردن
  • احساس درد و حساسیت به لمس کردن گردن
  • احساس درد و مشکل در هنگام تکان دادن گردن
  • گرمی و قرمز شدن مفاصل
  • احساس درد و سفتی در ناحیه گردن
  • احساس سردرد به خصوص از ناحیه گردن
  • عدم توانایی در چرخاندن و خم کردن سر
  • صدا دادن گردن در زمان تکان دادن
آرتروز گردن در سالمندان
آرتروز گردن در سالمندان

سایر علائم آرتروز گردن

هر چند که بیشتر افراد احتمالاً با ابتلا به آرتروز گردن علائم بالا را تجربه می کنند. اما به هر حال برخی بیماران نیز ممکن است علائم دیگری را مشاهده کنند، در ادامه به سایر علائم آرتروز گردن اشاره شده است.

  • سرگیجه
  • سردرد
  • احساس تپش قلب
  • حالت تهوع
  • احساس ناراحتی در شکم
    احساس وز وز در گوش
    تار شدن دید
  • فشار خون بالا
  • بی حسی گردن
  • سوزن سوزن شدن گردن
  • احساس ضعف در عضلات
  • عدم هماهنگی عضله گردن در زمان تکان خوردن
  • اسپاسم عضلات

تشخیص نشانه های آرتروز گردن

شناخت علائم آرتروز گردن ‌تواند در تشخیص این بیماری مؤثر باشد به طور کلی پزشک برای شناسایی بیماری ابتدا شرح حال بیمار را پرس و جو می کند سپس ناحیه گردن پشت و شانه های فرد معاینه می شوند در صورت نیاز پزشک از آزمایشات تصویر برداری مثل اشعه ایکس سی تی اسکن و ام آر آی استفاده می کند. در برخی مواقع نیز ممکن است پزشک شما را به متخصص مغز و اعصاب ارجاع دهد.

درمان آرتروز گردن

به طور کلی بهترین روش درمان آرتروز گردن استراحت کردن و عدم ایجاد فشار بر گردن است، معمولاً استفاده از روش های غیر جراحی برای درمان آرتروز در سالمندان بسیار مؤثر است، در ادامه به مؤثرترین روش های درمان آرتروز گردن اشاره شده است.

آرتروز گردن در سالمندان
آرتروز گردن در سالمندان

استراحت کردن برای درمان آرتروز

اگر درد آرتروز گردن شدید باشد بهترین روش درمان این است که فرد برای یک تا سه روز استراحت کنند، استراحت طولانی برای درمان بیماری مؤثر نیست، اما استراحت کوتاه می تواند به کاهش درد و از بین بردن علائم بیماری کمک زیادی کند.

استفاده از گردنبند طبی برای درمان آرتروز

یکی دیگر از روش های درمان آرتروز گردن در سالمندان استفاده از گردنبند طبی است، می ‌توان برای کاهش درد و علائم برای مدت یک هفته از گردنبند طبی استفاده کنید توجه داشته باشید که استفاده طولانی مدت از این گردنبند ها برای طولانی مدت توصیه نمی شود، زیرا این کار موجب ضعف عضلات ستون مهره ها می گردد و ممکن است درد را افزایش دهد.

ماساژ و ورزش آرتروز گردن برای درمان آتروز گردن

ماساژ دادن و انجام برخی حرکات ورزشی می تواند به شل کردن عضلات و احساس آرامش بیشتر در ناحیه گردن کمک کند، برخی حرکات ورزشی می تواند به مرور درد بیمار را تسکین دهد و گرفتگی عضلات ناشی از آرتروز گردن را برطرف کند، آرتروز موجب می‌شود تا عضلات و ناحیه گردن مراقبت و حساس شوند، از همین رو ماساژ دادن و انجام حرکات ورزشی می تواند التهابات ناحیه را کاهش دهند و عضلات گردن را تقویت کند.

یکی از بهترین ورزش هایی که می توانند برای درمان آرتروز گردن و همچنین تقویت عضلات گردن انجام دهید این است که کف دست خود را روی پیشانی قرار دهید و سپس بدون این که سر و دستتان را حرکت دهید، کمی سر را رو به جلو فشار دهید. ۱۰ ثانیه مکث کنید و سپس دوباره حرکت را تکرار کنید.

ما در یک مقاله به موضوع توانبخشی سالمندان پرداختیم که می توانید آن را مطالعه کنید.

فیزیوتراپی آرتروز گردن

یکی از بهترین روش های درمان آرتروز گردن استفاده از خدمات فیزیوتراپی است. در فیزیوتراپی با استفاده از تمرین ها و حرکات اصلاحی و همچنین کمک گرفتن از دستگاه ها نه حرکتی عضلات را افزایش می‌دهند و به بیمار کمک می کنند تا قدرت عضلات خود را افزایش دهد، این روش درمان معمولاً برای افرادی که به درد شدید و مشکلات حرکتی نیز مبتلا هستند بسیار مؤثر است.

ما یک مقاله در مورد فیزیوتراپی در منزل نوشته ایم که می توانید آن را مطالعه کنید.

آرتروز گردن در سالمندان
آرتروز گردن در سالمندان

چه زمانی آرتروز گردن نیاز به جراحی دارد؟

به طور کلی آرتروز گردن در دسته بیماری‌ های مزمن جای می گیرند و در طولانی مدت فرد را درگیر می کند در اکثر افراد این بیماری آن قدر پیشرفته نمی شود که نیاز به جراحی پیدا کنند، اما در برخی موارد نادر ممکن است پزشک توصیه کند تا فرد برای برداشتن فشار از ناحیه نخاع و اعصاب از عمل جراحی استفاده کند.

از آن جایی که فشرده شدن ناحیه نخاع می تواند منجر به ناتوانی شود بنابراین پزشک برای جلوگیری از بروز مشکلات بزرگ تر بیمار را جراحی می کند.

آرتروز گردن و عوارض

آرتروز گردن می تواند موجب ایجاد فشار به نخاع و همچنین بیان شدن دست و پا و اختلالات حرکتی شود. در موارد پیشرفته ممکن است فرد در زمان حرکت کردن و راه رفتن دچار مشکل شود.پ، در صورتی که آرتروز در قسمت محیطی کانال نخاعی باشد، این موضوع می تواند مشکلات جدی نظیر از بین رفتن مهارت اندام ها و احساس درد شدید در اندام ها را ایجاد کند.

آرتروز گردن در سالمندان
آرتروز گردن در سالمندان

جمع بندی

آتروز گردن یکی از شایع ترین بیماری های که همیشه همراه با افراد سن بالا است و برای افرادی که پرستار سالمند هست باید این اطلاعات انواع، نشانه ها، علائم و… آشنا باشد و نکته آخری که بسیار برای ما مهم است این مورد است که نظرات خود را در مورد این مطلب یاداشت کنید و امتیاز خود را نیز ثبت کنید که ما مقالات و خدمات بهتری را نسبت به نظرتان ارائه کنیم، در صورت نیاز به پرستار سالمند با موسسه خدمات پرستاری سپید گستر تماس بگیرید.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 8
  1. احسان فتاحی 2 سال قبل

    تعرفه پرستاری نوزاد چقدره؟

  2. عبدالحسین آذری 2 سال قبل

    خیلی ممنون از کارتون، هیچ موسسه ای پشتیبانی قوی و حرفه ای شمارو نداره

  3. یدالله محمودی 2 سال قبل

    چند سالی هست که از طریق یکی از بستگانمون با مرکز سپید گستر آشنا شدم، خواستم تشکر کنم از پرستار خوب تون و پشتیابی عالی مرکزتون

  4. کمالی 2 سال قبل

    اگر برای مدت یک ماه نیاز به سی پپ داشته باشیم میتونیم اون رو برای همین مدت زمان اجاره کنیم؟

  5. امیرحسین ملک 2 سال قبل

    ما برای یکی از بستگان که تصادف بدی داشتن و جراحی شده بود پاهاشون از مرکز سپیگستر پرستار بیمار گرفتیم، ایشون بی نظیر بودن

  6. محمدجواد اشکان 2 سال قبل

    از وقتی که برای پدرم از سپید گستر پرستار گرفتیم هم حال روحی و هم حال جسمیشون خداروشکر بهتر شده و خیال ما هم راحت تر شده

  7. علی رحمت پناه 3 ماه قبل

    سلام من علی رحمت پناه هستم، 56 سالم هست، سه هفتس که هم کتف و هم ساعد دست چپم درد شدید داره، درد روزا کمتره اما شبا شدید می شه، به نظرتون امکان دارد که آرتروز گردن داشته باشه؟ توی اداره هم کار می کنم و روزی 8-9 ساعت پای کامپیوترم، مدام گردنم خشک میشه و درد دارد، دلیلش چیه؟

    1. sepidgostar 3 ماه قبل

      عرض ادب و احترام با توجه علائمی که توضیح دادید ممکن است به عارضه آرتروز گردن مبتلا شده باشید توصیه می شود که حتما به متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید و تحت آزمایشات قرار بگیرید تا دلایل به صورت کامل مشخص شود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید