آب مروارید یا کاتاراکت چیست؟

آب مروارید چشم یا کاتاراکت (Cataract) یکی از بیماری های شایع چشمی است که معمولاً در افراد سالمند اتفاق می افتد و علائم بیماری آن قدر به آهستگی ظاهر می شود که فرد چندان متوجه پایین آمدن کیفیت بینایی خود نمی شود. این بیماری موجب می شود تا عبور نور چشم کاهش پیدا کند و فرد در دیدن اطراف با مشکل روبرو شود. در بیماری آب مروارید عدسی های چشم آسیب می بینند و از همین رو فرد شناسایی به موقع علائم برای یک پرستار سالمند و فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارد، اهمیت زیادی دارد.

زیرا جراحی به موقع چشم با بروز این مشکل می تواند از بروز مشکلات جدی برای فرد جلوگیری کند، هر چند که این مشکل معمولاً با افزایش سن ایجاد می شود، اما هر ساله تعداد زیادی از کودکان و نوزادان نیز به آن مبتلا می شوند، در این مقاله می توانید با هر آن چیزی که لازم است درباره آب مروارید در سالمندان بدانید، آشنا شوید.

آب مروارید
آب مروارید

کاتاراکت یا آب مروارید چشم از چیست؟

عدسی چشم ما بخش واضح و روشن چشم است. این قسمت از چشم کمک می کند تا نور در شبکیه متمرکز شده و تصویری که مشاهده می کنیم قابل رویت باشد. زمانی که عدسی ها شفافیت خود را از دست دهند، تصویری که ایجاد می شود، به هیچ عنوان دیگر شفاف نخواهد بود. درواقع علت آب مروارید چشم کدر شدن عدسی چشم است، از همین رو فردی که به این بیماری مبتلا می شود، معمولاً دید تاری دارد.

درواقع کدر شدن عدسی چشم موجب می شود تا نور به خوبی از آن عبور نکند، از همین رو فرد قادر نیست به راحتی اطراف خود را ببیند، معمولاً بالا رفتن سن، قرار گرفتن در معرض نور خورشید، آسیب اکسیداتیو، عفونت های ویروسی، مواد سمی و همچنین اختلالات ژنتیکی می تواند زمینه بروز این بیماری را فراهم کند، آب مروارید در کودکان معمولاً منشا ژنتیکی دارد.

ما در مقاله ای گدشته به صورت مفصل به موضوع ” تنبلی چشم در کودکان ” پرداختیم.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر

آب مروارید

به نقل از nei - آب مروارید ناحیه ای کدر در عدسی چشم شما است. آب مروارید با افزایش سن بسیار شایع است. در واقع، بیش از نیمی از آمریکایی‌های 80 ساله یا بالاتر یا آب مروارید دارند یا برای خلاص شدن از شر آب مروارید تحت عمل جراحی قرار گرفته‌اند.
در ابتدا ممکن است متوجه کاتاراکت نشوید. اما با گذشت زمان، آب مروارید می تواند دید شما را تار، مه آلود یا کم رنگ کند. ممکن است در خواندن یا انجام سایر فعالیت های روزمره مشکل داشته باشید.

آیا آب مروارید همان آب سیاه است یا خیر؟

خیر آب مروارید با آب سیاه تفاوت دارد، باید بدانید که آب سیاه یا گلوکوم علائم متفاوتی نسبت به آب مروارید دارد و در اکثر مواقع با دردهای شدید و ناگهانی چشم همراه است.

آب مروارید چشم یا کاتاراکت یکی از بیماری های چشمی که باعث کدری چشم و دید می شود و در افراد مسن بیشتر بروز می دهد که باعث اختلال بینایی می شود مانند آب سیاه، فیکو و… که روش درمان آب مروارید بیشتر با لیزر است.

آب مروارید
آب مروارید

فردی که به آب مروارید چشم مبتلا شده است باید هر چه زودتر تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا این مشکل بینایی فرد را به طور کامل مختل نکند، شاید مشکلات دیگری مثل نزدیک بینی هم منجر به تاری دید شود، اما شناسایی علائم آب مروارید در  سالمندان اهمیت زیادی دارد، پس پرستار کودک و فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارد، باید به خوبی با این علائم آشنایی داشته باشد، در صورت نیاز به پرستار سالمند با موسسه خدمات پرستاری سپیدگستر تماس حاصل فرمایید.

علت آب مروارید

عدسی پشم ساختار منحصر به فردی دارد که با افزایش سن و به دلایل مختلف دیگر آسیب پذیر می شود، بر خلاف ساختار اپیتلیومی دیگر بدن عدسی های چشم سلول های غیر قابل حیات خود را از بین نمی برند، این سلول های مرده در مرکز لنز فشرده می شوند به مرور زمان و شفافیت خو را از دست خواهند داد.

بیماری آب مروارید بستگی به نوع آن دارد که در ادامه انواع آب مروارید را بررسی می کنیم:

  • آب مروارید وابسته به سن
  • آب مروارید غیر وابسته به سن

راه های تشخیص آب مروارید

پزشک متخصص با بررسی علائم بیمار، شرح حال بیمار و معاینات مربوطه چشم بیماری آب مروارید را تشخیص می دهد، تست هایی که در ادامه گفته می شود برای تشخیص آب مروارید می توانند کمک کنند:

  • معاینه شبکیه چشم، به این صورت که پزشک متخصص چشم با ریختن قطره چشمی و گشاد کردن مردمک، عدسی و شبکیه چشم بیمار را معاینه می کند.
  • اندازه گیری قدرت بینایی بیمار
  • معاینه میکروسکوپیک چشم یا اسلیپ لمپ به این صورت که پزشک برای تشخیص بیماری آب مروارید چشم را معاینه می کند.
آب مروارید
آب مروارید

علائم آب مروارید چشم

آب مروارید بیماری است که معمولاً به آهستگی بروز می کند و همین موضوع موجب شده تا فرد متوجه بروز این علائم نشود. کاهش بینایی به آرامی به خصوص با کم شدن میزان نور مهم ترین علامت آب مروارید است، از طرف دیگر فردی که به آب مروارید مبتلا می شود معمولاً به نور و روشنایی حساس می شود.

به علاوه این افراد به طور معمولاً رنگ ها را به حالت محو یا زرد می بینند و کلیه این علائم هر لحظه ممکن است افزایش پیدا کند و بیشتر شود. با این حال علائم ممکن است در انواع آب مروارید متفاوت باشد و از همین رو بهتر است پرستار سالمند و فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارد حتماً با مشاهده کوچکترین علائمی، فرد را نزد پزشک ببرد و از ابتلا یا عدم ابتلا به بیماری اطمینان حاصل کند.

 رایج ترین علائم کاتاراکت یا آب مروارید

  • تاری دید
  • دشواری دید در شب و نور کم
  • حساسیت به نور مستقیم
  • دیدن هاله در اطراف چراغ
  • محو شدن یا زرد شدن رنگ ها
  • طلب کردن نور بیشتر برای مطالعه
  • تغییر کردن مداوم نمره عینک

آیا آب مروارید درمان دارد؟

آب مروارید بیماری است که هر چقدر زودتر تشخیص داده شود، درمان آن مؤثر تر خواهد بود. به طور کلی تنها روش درمان آب مروارید جراحی چشم و خارج کردن عدسی کدر شده از چشم است، اما زمانی که علائم بیماری خیلی خفیف باشد، تغییر دادن نمره عینک می تواند به صورت موقت مشکل را درمان کنید، اما باید بدانید که هیچ گونه دارو، رژیم غذایی و یا ورزشی برای درمان این بیماری وجود ندارد و معمولاً فرد باید تحت عمل جراحی قرار بگیرد تا مشکلش برطرف شود.

آب مروارید
آب مروارید

اما به منظور پیشگیری از ابتلا به آب مروارید باید بدانید که رژیم غذایی مملو از ویتامین A و آنتی اکسیدان ها، در کنار استفاده از عینک و کلاه در روزهای آفتابی و ترک کردن سیگار می تواند از بروز این بیماری جلوگیری کند. به عنوان پرستار سالمند باید مراقب باشید تا سالمند شما بدون عینک و کلاه زیر نور آفتاب قرار نگیرد و آگاه باشید که افرادی که به دیابت مبتلا هستند، باید هر چه سریع تر بیماری های چشمی خود را درمان کنند تا به آب مروارید مبتلا نشوند.

عمل آب مروارید خطر دارد؟

امروزه با پیشرفت تکنولوژی ها عمل آب مروارید بسیار رایج شده و معمولاً افراد بعد از عمل با مشکل جدی روبرو نمی شوند. فرد بعد از استراحت کوتاهی پس از جراحی می تواند مرخص شود و برای بهبود علائم باید تا مدتی به توصیه های پزشک گوش کند. استفاده از عینک آفتابی بعد از عمل ضروری است و همچنین فرد تا مدتی نباید فعالیت های شدید انجام دهد و خم شود تا بهبودی کامل حاصل شود. در پاسخ به این سوال که عمل آب مروارید چشم چقدر طول میکشد؟ باید بدانید که این عمل تنها 10 تا 15 دقیقه طول می کشد و معمولاً به صورت سرپایی انجام می شود.

آب مروارید
آب مروارید

هزینه عمل آب مروارید نیز معمولاً با توجه به لنزهایی که برای بیمار استفاده می شود متفاوت خواهد بود. توجه داشته باشید که عمل آب مروارید معمولاً زمانی انجام می شود که بیماری اثر قابل توجهی بر بینایی فرد بگذارد و فرد را با مشکل روبرو کند. در غیر این صورت از شماره عینک بالاتری برای فرد استفاده می شود.

جمع بندی نهایی

آب مروارید یک مشکل شایع و دردسرساز برای افراد سالمند است که از آن جایی که به آرامی علائم آن زیاد می شود، خود فرد چندان متوجه مشکل نمی شود. به همین دلیل فردی که وظیفه نگهداری از سالمند را بر عهده دارد و همچنین پرستار سالمند باید به علائمی که در فرد بروز می کند، توجه داشته باشند تا هر چه زودتر فرد اقدام به درمان نماید و تحت آزمایش های مورد نیاز قرار بگیرد و علت بروز مشکلات چشمی او شناسایی شود.

تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
تماس با خدمات پرستاری سپید گستر
انتشار یافته: 12
  1. حامد کمالی 2 سال قبل

    خداقوت میگم به پرستای زحمت کش شرکتتون به خصوص خانم امجدی که بهترین پرستار بودن برای مادرم

  2. عبدالرضا خسروی 2 سال قبل

    این مطلب آموزشی رو خوندم مشکلم حل شد ممنون از شما

  3. سجاد نهاوندی 2 سال قبل

    به جرات میتونم بگم از بهترین هایید

  4. میلاد جلیلی 2 سال قبل

    شما پیج اینستا هم دارین؟

  5. منصور بابایی 2 سال قبل

    برای سه قلوهامون از شرکت شما پرستار گرفتم خیلی خانم محترمی هستند، با خیال راحت به کارهام میرسم

  6. روح الله محمودی 2 سال قبل

    با سلام ییخشید می خواستم بدونم که شرکت شما مجوز رسمی هم دارد؟

  7. خلیل عسکری 2 سال قبل

    هزینه نگهداری از خانم بارداری که دیابت دارد چقدره؟

  8. قاسم فرد 2 سال قبل

    سپاسگزارم از پرستاران مجموعه تون که بدون چشم داشت بهترین خودشون رو ارائه میدهند

  9. اسماعیل جوادی 2 سال قبل

    پرستار سالمند آلزایمری برای نیمه وقت چه مقدار حقوق میگیرد؟

  10. حبیب علیزاده 2 سال قبل

    برای نوجوانی که عقب افتادگی ذهنی دارد دنبال پرستار صبور هستیم ممنون میشم مارو راهنمایی کنید؟

  11. محبوبه آقامیری 9 ماه قبل

    سلام پزشک جراحی آب مروارید چشم رو برای پدرم تجویز کردن این عمل خطرناکه یا خیر؟

    1. sepidgostar 9 ماه قبل

      عرض ادب و احترام، هر عمل جراحی می تواند ریسک داشته باشد اما عمل آب مروارید چشم یکی از رایج ترین عمل های جراحی است که در صورت انجام توسط پزشک مجرب ریسک کمتری خواهد داشت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

لطفا نظرات و پیشنهادات خود را با رعایت موارد اخلاقی وارد نمایید